|
|||
|
ידוע הסתירה שבין על הניסים לבריתא בשבת בתיאור הנס- פך השמן או ניצחון המלחמה ויש שרוצים בכח לעשות מח' וסתירה וקיצוניות בין 2 הניסים עד כדי דחיקת נס הניצחון ועשייתו כשולי "אשר עשה ה' למכבים" את הכפילות הזו אנו מוצאים בכל מהלך יצירת עמ"י החל מיצחק וישמעאל, יעקב ועשו, יוסף ויהודה, מלכות יהודה וישראל. ואחד מתעלה על חשבון השני. בנקודה זו ממש היה הויכוח בין היונים לחשמונאים יון- פילוסופיה ניתוק בין האלוקות לאדם לחומר "אלוקים עזב את הארץ" אין מיוחדות לא למקום לא לזמן ולא לאדם "מה שיפה הוא טוב" ז"א הכל מתחיל ונגמר באדם עצמו ומה שיעשה פה ולכן ניסו לנבא עתידות בעזרת חוקי ההנדסה ומתמטיקה חכמת ההיגיון, לוגיקה "מה שהיה היא מה שיהיה" אין התערבות בטבע יש ניתוק וניגוד בין הרוח לחומר ולכן מי שרוצה להיות פילוסוף שיתעמק ברוח ומי שרוצה להנות מהחומר שיעזוב את הרוח , אסור לפגום את הגוף{ברית מילה בשביל הרוח] לעומתם היהדות – יש איחוד בין הרוח לחומר ולא רק איחוד אלא השפעה הדדית והרוח מעצב את החומר וכן הפוך ולכן יש קדושה במקום – ישראל{ירושלים} , בזמן – שבת/חודש , באדם – עם ישראל{כהן לוי ישראל} ולכן לא לחינם היונים גזרו על המילה , שבת וקידוש החודש, מילה, ועבודת בהמ"ק. שהם 3 הדברים שלכאורה נראים כשווים לכולם, כחוליים, אך עמ"י הכניס קדושה, בזמן –השבת והמועדים חודש. ב במקום – ירושלים בהמ"ק, ובאדם – ברית המילה. ז"א עמ"י מראה שהקדושה, הרוח, הקב"ה נמצא בכל מקום "לית אתר פנוי מניה" גם בחומר. וכן בהדלקת המנורה – הוא המעשה שמראה יותר מכל עבודה במקדש על השילוב הנ"ל הכהן מדליק בעצמו למרות שנר מערבי דלק תמיד ועוד "וכי לאורה הוא צריך אלא נס לכל באי עולם ששכינה שורה בישראל" כביכול כל ההדלקה היא מיותרת וא"כ נעשת כדי להראות שבמעשה האדם מראה שיש רוח שכינה בישראל. ולכן היונים טימאו את השמנים דוקא שכן המנורה יפה קח אותה אבל למה לקלקל את השמן, אם אתה רוצה אותו תשתמש בו.. החשמונאים – לא לחינם היו כוהנים שהנגד קדושתם יצאו היונים ועוד שגם אם הכוהנים רוחניים אך אין להם קשר לחומר ואילו החשמונאים הראו להם שהם אלו שתפסו את כלי המלחמה. נס פך השמן – גם מראה את אותה נקודה שכן הלכתית לא היה נצרך "טומאה הותרה בציבור" שבכל המהלך של החשמונאים/המלחמה יש עזרה משמים זה לא גבורה חומרית בלבד אלא עזרה משמים וזה החידוש הגדול שבנס חנוכה שכן הגמ' אומרת "אסתר סוף הניסים" א"כ חנוכה זה לא נס?! אלא עכשיו הנס נכנס בטבע וכן יש מקום לטעות לחלק להפריד במקום חבר לראות את הנס הרוח שבטבע. עולת ראיה: "הנצח" זו מפלת יון שכן רק כח נצחי שלם ולא רגעי מפולג יכול להתמודד את כח אחר מולו ולשנות אותו לטובתו ולכן הנס התרחש בא"י שיש בכוחה לשלב בין ניגודים כדברי הרב צבי יהודה: "ארץ זבת חלב ודבש"- למרות שחלב בא מבשר ודבש דבורים בא מטמא הכח של א"י להפוך את הרע לטוב לחיובי תושב"ע – אחת המלחמות של היונים והמיתיונים{צדוקים} באותו דור היתה נגד סמכות החכמים והסברם לתורה שבכתב רצו שהתורה תהיה חומרית כל אחד לפי מה שהוא מבין מנותקת מהקב"ה ומהסבריו בסיני . |