הלכה
אמא יהודיה ובן לא יהודי  | צוות המשיבים
שאלה:
בס"ד

שלום כבוד הרב

כדי לקצר במילים ולחסוך מזמנו של כבודו אני רק יספר שאני התגיירתי לפני כמה שנים ולפני שהתגיירתי היה לי חבר יהודי שממנו לצערי הרב נכנסתי להיריון כבר בגיל 16 ובגיל 17 נהפכתי לאמא לילד קטן ומקסים אבל לא יהודי שהוא בן 10 כיום.
החבר לא רצה לקחת אחריות ונעלם וגם רשויות הרווחה לקחו ממני את הבן שלי בטענות שונות שאני לא כשירה לגדל ילד (אני דווקא חושבת מאוד שכן אבל אני לא ייכנס לפרטי פרטים) ועד היום הוא אצל משפחה מאמצת ולי מותר להיפגש איתו רק פעם אחת בשבוע.
הייתי רוצה לשאול מספר שאלות הלכתיות בנושא שביני לבין הבן הלא יהודי שלי בנוסף לעוד כמה שאלות כלליות:

1. מותר לי לקחת את הבן שלי לסרט בקולנוע אם הוא מבקש? כלומר האם יש בעיה הלכתית ליהודיה ללכת לבית קולנוע גם אם מוקרן סרט מצוייר לילדים או סרט בעל הומור מעט רדוד אבל צנוע פחות או יותר?
2. מותר לי לקחת את הבן שלי למסעדה לא כשרה ולקנות לו שם ארוחה אם הוא מבקש? אני כמובן לא מכניסה לפה שלי שום דבר אך האם קיימת בעיה כלשהי עצם הכניסה למסעדה לא כשרה?
3. אני יודעת שזה דבר מאוד בעייתי ללכת לחוף ים מעורב בגלל מראות לא צנועים ויש להחמיר בזה אבל מה לגבי בריכה? מותר לי לקחת את הבן שלי לבריכה מעורבת? (אני רק משגיחה מהצד ולא נכנסת כלל למים וכמובן לבושה בצניעות כרגיל)
4. האם יש עניין בלנסות ולשכנע אותו להתגייר בגלל שאבא שלו הביולוגי יהודי?
5. לפעמים החברים של הבן שלי ילדים חילונים בגיל 9-10 לערך נותנים לי "כיפים" ביד בתור משחק, מותר לי לשחק איתם מעט ולגעת בהם או שאני צריכה להסביר להם שאסור לי לגעת בבנים?
6. מותר לי לנשק ולחבק את הבן שלי אפילו שהוא גוי?
7. לפעמים הבן שלי מכבד אותי בכל מיני ממתקים שהוא קנה ושהם בכשרות רגילה ולא מהדרין, האם כדי לא לפגוע בו מותר לי להקל ולאכול ממתקים בכשרות רגילה של רבנות ולא מהדרין?
8. מותר להתפלל על משפחה יהודית חילונית שבמקרה זה היא גם המשפחה המאמצת של הבן שלי שיקלעו לקשיים כלכליים ושיקרו להם דברים רעים (אך לא בנפש חלילה) כדי שאולי אני יזכה לקבל בחזרה את בני? אני חלילה לא מתכוונת להישמע כבן אדם רע פשוט אני מרגישה שהם עושים לי עוול ומזלזלים בי כל הזמן רק בגלל שלהם יש הרבה כסף ואני לא עשירה וגם שהם לדעתם הורים טובים ואני אמא רעה והדבר הזה מרגיז אותי עד מאוד לשמוע את כל הלשון הרע שהם מדברים עליי ועוד אולי מסיתים את הבן שלי עצמי ובשרי נגדי.

אשמח לקבל תשובות מכבודו וסליחה אם הגזמתי עם השאלות פשוט הדברים האלה חשובים לי והבן שלי הוא אחד מהדברים הכי יקרים לי בעולם הזה

תשובה:

בס"ד

שלום וברכה

ראשית כל הצטערתי לשמוע על מסכת הייסורים שעברת בחייך. לא אחת בגיל צעיר אנחנו עושים דברים שעלולים להסיט את החיים למסלול אחר ובד"כ קשה יותר. בעזרת ה', אני מקווה שבקרוב הכל יסתדר ותזכי להקים בית נאמן בישראל ולגדל את בנך בשמחה.

לגבי שאלותייך:

1.      יש בעיה בהליכה לקולנוע או למסעדה לא כשרה (גם אם לא אוכלים שם) משום חילול השם. כאשר רואים אדם דתי שנכנס לשם לא יודעים מה הוא הולך לראות או לאכול ויש בעיה של מראית עין. (ראי לדוגמה במשנה תורה לרמב"ם הלכות יסודה התורה ה'\יא': ויש דברים אחרים שהן בכלל חילול השם, והוא שיעשה אותם אדם גדול בתורה ומפורסם בחסידות דברים שהבריות מרננים אחריו בשבילם, ואע"פ שאינן עבירות הרי זה חילל את השם. כגון שלקח ואינו נותן דמי המקח לאלתר, והוא שיש לו ונמצאו המוכרים תובעין והוא מקיפן, או שירבה בשחוק או באכילה ושתיה אצל עמי הארץ וביניהן...")

2.      אין הבדל בין ים מעורב לבריכה מעורבת, בשניהם אסורה הרחיצה. לגבי הבן שלך כיון שהוא גוי וקטן אין לא איסור בהליכה לשם (למרות שיש כאן בעיה חינוכית בראיית נשים בלבוש לא צנוע שפוגע בנפש ומרגיל את האדם לנורמות התנהגות של התבוננות על החיצוניות ותאוות). גם כאן הבעיה עלולה להיות של חילול השם בכך שרואים אשה דתיה שנכנסת לשטח בריכה מעורבת, אם ניתן למנוע את מראית העין יהיה מותר.

3.      לגבי שאלת הגיור של בנך כותב השולחן ערוך (יורה דעה הלכות גרים סימן רס"ח\ז'): "עובד כוכבים קטן, אם יש לו אב יכול לגייר אותו. ואם אין לו אב, ובא להתגייר או אמו מביאתו להתגייר, בית דין מגיירין אותו, שזכות הוא לו וזכין לאדם שלא בפניו...".  למעשה אם את יכולה כדאי לדבר איתו על האפשרות שהוא יתגייר מרצונו להיכנס תחת כנפי השכינה ולהיות חלק מעם ישראל.

4.      לגבי חיבוק ונגיעה בבן שלך - מותר (ע' שו"ת אג"מ יו"ד ח"ב סימן קל', ח"ד סימן ס"ד, שו"ת בצל החכמה ח"ד סימן יד'].ע' שו"ת אג"מ יו"ד ח"ב סימן קל', ח"ד סימן ס"ד, שו"ת בצל החכמה ח"ד סימן יד'].[ע' שו"ת אג"מ יו"ד ח"ב סימן קל', ח"ד סימן ס"ד, שו"ת בצל החכמה ח"ד סימן יד'].אגרות משה (יו"ד ח"ב סימן קל')]. לגבי החברים שלו - כאן הרמב"ם כותב (הלכות איסורי ביאה פרק כא\ו'): "...שאין קריבין לערוה כלל בין גדולה בין קטנה חוץ מהאם לבנה והאב לבתו". וכן כותב גם במקומות נוספים. הגדר לאסור בד"כ מגיל 9\10 נגיעה של אישה בבנים  או בן בבנות שאינם צאצאים שלו. ולכן יש להשתדל להימנע מכך, גם אם אין במגע הזה שום חיבה.

5.      לגבי הממתקים, ניתן להקל לאכול מהממתקים שהוא נותן לך כיוון שכך נוצרת בינכם קירבה גדולה יותר. בתנאי שהם כשרים, למרות שהם לא כשרים בהשגחת הבד"ץ אלא רק רבנות רגילה.

6.      בחז"ל בד"כ שדברו על תפילה שמישהו ינזק זה היה רק לטובתו (כגון הגמרא בתענית כג עמוד א'- שחוני המעגל היה בצער גדול והתפללו עליו שימות וכן בגמרא בבא מציעא פד עמוד א'- שר' יוחנן הצטער מאוד על מות ריש לקיש עד שהשתגע והחכמים התפללו עליו שימות) לתפילה יש כוח  ומטרתה להתקרב ולהדבק בה' ולא לנסות לפגוע באנשים בעזרתה למרות שהם פוגעים בנו. צריך לדבר איתם ולא לתת להם לרמוס את כבודך (אם זה לא מצליח צריך להבין שה' מנהיג את עולמו ומה שקורה ממנו בא.).

 

אברך אותך שנית, שכל משאלות ליבך יתמלאו לטובה וה' יאריך ימייך בטוב ובנעים עד בלי די, עד יבלו שפתותיך מלומר די מרוב טוב. שתגדלי בתורה וביראה בטוב ובנעימים וכל הזמן בשמחה ועין טובה. למרות שישנה אולי הרגשה של פספוס, את עדיין צעירה וכל החיים לפניך צריך להמשיך קדימה ולהמשיך להיבנות. החכמה היא לא – שלא ליפול כי שבע יפול צדיק וקם. אלא החכמה היא לדעת לקום ולהמשיך הלאה. כל יום הוא יום חדש והנסיונות מגיעות מבורא ית' ותפקידנו לעמוד בהם ולאחריהם.

 

ברוכה תהי

שלומי אלדד