א' סיון ה'תש"פה 28/05/2025
שם משתמש
סיסמה

נקבים לפני ברכת המזון

תשובה:
אלחנן שלום,
יציאה לשירותים בין האכילה לבין הברכה לא מהוה הפסק, הדיון לגבי הפסק ביציאה לשירותים הוא רק לגבי ברכה ראשונה, והיינו במידה והאדם רוצה לשוב ולאכול מאותם מאכלים בהסתמך על הברכה שבירך לפני שיצא לשירותים.
לגבי ברכה כאשר הנך נצרך לנקביך, יש לשים לג' מצבים :
א.      'מתאוה'- מצב בו האדם 'מתאוה' לנקביו והוא נצרך להתאפק כדי להמנע מיציאה. במצב זה כל התאפקות היא עבירה על ציווי התורה 'בל תשקצו'.
ב.       'נצרך לנקביו' – מצד אחד האדם נצרך לנקביו ואינו יכול להתאפק יותר משיעור של הילוך פרסה, שהוא שיעור של שעה וחומש – היינו 72 דקות. אך מאידך הוא אינו נדרש להתאפק ולהתאמץ להמנע מיציאה.
ג.        'התעוררות' -  יש התעוררות לנקבים אך אדם יכול להחזיק עצמו יותר משיעור של כדי הילוך פרסה.
השו"ע מתייחס למצבים אלו לגבי תפילה, שם קיים מרכיב של 'היכון לקראת אלוקיך ישראל' המחייב גוף נקי. לגבי מצבים אלו בנוגע לברכות ולאמירת ק"ש כתב הרמ"א בסעיף א' "וכל הנצרך לנקביו אסור אפי' בדברי תורה, כל זמן שגופו משוקץ מן הנקבים". במשנה ברורה הסביר שכוונת הרמ"א למצב ב' לעיל, היינו שאינו יכול להתאפק יותר משיעור פרסה, אך לגבי המצב השלישי – שיכול להתאפק שיעור זמן כזה, אין איסור, והוסיף המשנה ברורה שהשערי תשובה מחמיר בזה.
מן האמור לעיל נלמד שהאדם צריך לבדוק עצמו כל שיש לו התעוררות לנקבים לפני שהוא מברך או לומד תורה כדי לדעת האם הוא יכול להתאפק שיעור פרסה או לא ולנקות עצמו במידת האפשר.
בשאלתך נכנס מרכיב חדש לדיון והוא כבוד הבריות, לא נעים לך שמחכים לך לזימון. המשנה ברורה כותב שכאשר אדם מלמד תורה לרבים או דורש ברבים ובאמצע הוא נצרך לנקביו, הוא אינו צריך להפסיק, גם אם הוא במצב א' בו יש עבירה של בל תשקצו, כיון שכבוד הבריות דוחה את האיסור של בל תשקצו. אלא שהמשנה ברורה מדבר על מצב בו האדם התחיל בהיתר ותוך כדי לימוד תורה הוא נכנס למצב בעייתי ולכן יש מקום לחלק בין הנדון של המשנה ברורה לבין הנדון שלפנינו.
למעשה לעניות דעתי יש לנהוג כך :
א.      כל האדם ירגיל את עצמו לצאת לשירותים באמצע הסעודה ולא לחכות ל'רגע האמת' שלפני ברכת המזון.
ב.       במידה והאדם לא עשה כך [בין באונס בין בפשיעה] והגיע לפני ברכת המזון, אם הוא יכול להעמיד עצמו כדי שיעור פרסה הוא יכול לברך ללא שום בעיה.
ג.        אם הוא לא יכול להתאפק שיעור פרסה אך אין הוא במצב של 'מתאוה' לנקביו, ראוי יותר שיצא לנקביו אך אם מתבייש רשאי לברך עם הציבור.
ד.       אם הוא ממש 'מתאוה' לנקביו [ומשמעות הדבר מן הסתם שהוא התאפק עד כעת למרות שכבר קודם חש שצריך לצאת לשירותים], נראה שאין לו לברך עם הציבור וישתדל מאוד לצאת לנקביו. במצב הגרוע ביותר הוא יכול לענות לזימון ולהמתין עם הציבור בלי לברך עמהם, ולאחר סיום הברכה לצאת לשירותים ואז לברך לבדו.
 
בברכה
שלמה גבאי.