ט' אדר ב ה'תש"פד 19/03/2024
שם משתמש
סיסמה

למה ללכת לישיבה?

למה ללכת לישיבה ?
הרב אלי גרין – ר"מ בישיבה
בתוך מסע החיים, במהלך ההתפתחות הנפלאה של האישיות בגיל ההתבגרות, מופיעה פתאום הקריאה האלוקית לאדם ′איכה′ !!
המחשבה וההרגשה המתבגרת של האדם מזהה שיש בתוכו מחשבות שונות על עצמו ועל החיים, קיימים בו רגשות מגוונים שנדלקים וכבים מדי פעם בפעם, ויש לו שאיפות ולבטים איך לפעול בחיים המעשיים.
העולם הנפשי העשיר שמופיע בתוך האדם מקורו בנשמה היחודית שלו, אלא שבפועל האדם חושב מחשבות מנוגדות, חש רגשות סותרים ומתלבט מהי הדרך המעשית הטובה בשבילו באמת. על זה אמר שלמה המלך (קהלת ז,כט) ′רְאֵה זֶה מָצָאתִי אֲשֶׁר עָשָׂה הָאֱלֹהִים אֶת הָאָדָם יָשָׁר וְהֵמָּה בִקְשׁוּ חִשְּׁבֹנוֹת רַבִּים′.
זכות נפלה בחלקו של העם היהודי שהקב"ה, מקור חיינו, האיר עינינו בתורה המאירה לאדם את המפגש שלו עם עצמו ועם תכלית חייו. אלא, שכדי להבין מה הקב"ה מלמד את האדם על עצמו ועל העולם שבתוכו הוא חי נדרשת הקשבה לתורה. הקשבה פרושה רצון להפתח, לגדול, להחכים, להרגיש ולשאוף יותר ממה שהכרתי בעצמי עד היום.
שלמה המלך מלמד בחכמתו העמוקה (קהלת ג) ′לַכֹּל זְמָן וְעֵת לְכָל חֵפֶץ תַּחַת הַשָּׁמָיִם ... עֵת לַהֲרוֹג וְעֵת לִרְפּוֹא עֵת לִפְרוֹץ וְעֵת לִבְנוֹת. עֵת לִבְכּוֹת וְעֵת לִשְׂחוֹק ...
באדם ובחיים יש כוחות רבים שרוצים להופיע ולהשפיע אך לכל כח יש את הזמן והמינון המתאים לו, ומכיון שהכוחות תוססים ומנוגדים נוצרים מתחים וקיים בלבול.
איך מגלים את הכוחות ומוצאים את הזמן והמינון להופעתם?   
חכמינו (מצודת דוד משלי טו,ל) מגלים את סוד האושר הנפשי בביטוי ′אין שמחה כהתרת הספקות′.
המפגש של האדם עם התורה מתחיל מסע של הקשבה לדבר ה′ הסולל לנו את הדרך לחיים ישרים ,משמחים וקדושים.
לימוד התורה על חלקיו השונים מפגיש את האדם עם הכוחות השונים שיש בחיים ופותח ומרומם את האדם למחשבה האלוקית על האופן שבו צריך להשתמש בכח זה. לימוד תורה הוא קודם כל בדיקה בתוך המחשבה והמודע של האדם מדוע האדם חושב באופן מסוים, והלימוד פותח אותו להקשיב למחשבה האלוקית שהיא עמוקה יותר אך גם המתאימה ביותר לנשמה של האדם.
כמו כן, לימוד התורה מפגיש את הלומד עם ′המעשה הרצוי בעיני האלוה′ (כלשון מלך כוזר) ומדריך אותו מהי ההתנהגות הראויה בעיני ה′ ומתאימה לנשמה ומדוע דוקא התנהגות זו ולא אחרת.
כמו כן, לימוד התורה מפגיש את הלומד עם עולמו הרגשי ומעורר בתוכו רגשות טהורים, תוססים וישרים ומנקה מתוכו את הרגשות השליליים.
המפגש של האדם עם עצמו ועם החיים שבתוכם הוא צועד ויצעד עוד הרבה שנים מצריך הקשבה שכוללת מחשבות,רגשות ודיונים תוססים לאן צריכים לצעוד החיים המעשיים. כל אלה דורשים פנאי נפשי כדי לעצור את שטף החיים ולבדוק באמת מי אני ולאן אני רוצה לצעוד בהמשך חיי.
ההקשבה להדרכה האלוקית המופיעה בתורה מתוך הקשבה לעצמי ולאישיות המיוחדת שלי היא העבודה הנפלאה, החשובה והקדושה של בית המדרש.
בית המדרש הוא ′מרחב מוגן′ בתוך שטף החיים, ובתוכו מקשיבים ושואלים, פותחים נושאים לברור מתוך שיתוף השכל והרגש ומבררים מהי ′הדרך אשר ילכו בה′ (נחמיה ט,יב) ומהי הדרך בה אלך בעצמי.  
המקום שבו אפשר להפגש עם מרחבי התורה: תנ"ך, גמ′ בבקיאות וגמ′ בעיון עד פסיקת ההלכה למעשה, מוסר ומידות והעמקת האמונה בשכל וברגש ע"י לימודי אמונה מקיפים – זהו בית המדרש.
החידוש בבית המדרש על פני לימוד תורה בקביעות עיתים היא היכולת להתפנות מכל הטרדות ולהיות בשלוה אך בתביעת אמת, עם עצמי ועם דבר ה′ כדי לצמוח, להתגדל ולהתקדש. 
במשך יותר מ-3300 שנים, מאז מתן תורה ועד ימינו, מברר העם היהודי לעצמו מתוך התורה שבכתב ומתוך התורה שבע"פ מהי הבשורה של האלוקים לעולם ומהי הדרך לתיקונו של עולם, מהי הדרך לבנין האומה ומהי הדרך לבנין האדם הפרטי. יש כאלו שהיו שותפים קטנים כלומר למדו והכירו מעט מהתורה ויש כאלו שהיו שותפים גדולים בהבנת דבר ה′ והנחילו אותו לעצמם, למשפחתם ולקהילתם.
אתה בא להיות שותף גדול ?