טו' אלול ה'תש"עט 15/09/2019
שם משתמש
סיסמה

מאמר לפרשת בא


"וְלָקְחוּ מִן הַדָּם וְנָתְנוּ עַל שְׁתֵּי הַמְּזוּזֹת וְעַל הַמַּשְׁקוֹף עַל הַבָּתִּים אֲשֶׁר יֹאכְלוּ אֹתוֹ בָּהֶם..."
"וְהָיָה הַדָּם לָכֶם לְאֹת עַל הַבָּתִּים אֲשֶׁר אַתֶּם שָׁם וְרָאִיתִי אֶת הַדָּם וּפָסַחְתִּי עֲלֵכֶם וְלֹא יִהְיֶה בָכֶם נֶגֶף לְמַשְׁחִית בְּהַכֹּתִי בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם"
הקב"ה מצווה את בני ישראל לצבוע את המשקוף בדם, נשאלת השאלה למה? וכי הקב"ה צריך את הסימון שלנו כדי לדעת אם נמצא בבית יהודי שיוכל לפסוח עליו?
מובן הדבר שצביעת המשקוף אינה בשביל הקב"ה אלא בשביל עם ישראל- בשביל מה?
נבין זאת מתוך עיון בדברינו: הבן הרשע בליל הסדר- "אִילּוּ הָיָה שָׁם, לֹא הָיָה נִגְאָל"- לכאורה למה שלא יגאל? והלא הקב"ה כבר הבטיח לאברהם שאחרי 400 שנה בניו יצאו ממצרים? אלא שצריך לומר ע"פ דברי הרמב"ם לגבי בחירה חופשית שלמרות שנגזר על העם המצרי לשעבד את ישראל, לכל אחד הייתה בחירה חופשית אם לעשות זאת, כך גם עם ישראל היה אמור לצאת ממצרים- ולא הייתה בחירה חופשית לכלל, אך לכל פרט הייתה את האפשרות להחליט אם הוא מצטרף למהלך או שלא.
סינון ראשוני נעשה ע"י הקב"ה במכת חושך שבה ע"פ המדרש נהרגו ארבע חמישיות מעם ישראל. אך לאחר מכן נתנה האפשרות לכל אחד מהעם עצמו לבחור אם להיות חלק מעמו של הקב"ה. המבחן לכך היה בשחיטת אלוהי מצרים וצביעת המשקוף בדמו- מעשה שמסמל את ההשתחררות מעבודת הגילולים המצרית- ונכונות לקבלת עול מלכות שמים.
זוהי הייתה הזדמנות חד פעמית שבה בבחירה חופשית אפשר לבחור אם להיות חלק מהעם או לא, אך לאחר מכה זו ויציאת מצרים ובפרט במתן תורה- הקשר של כל אדם מישראל נעשה מחייב- כפה עליהם הר כגיגית- ומעתה אין עוד אפשרות להתנתק מהעם.
מסיבה זו גם אומרים לרשע שרק אילו היה אז לא היה נגאל, אך היום- הוא חלק משולחן הסדר, הוא רשע- אך עדיין בן- "רבי מאיר אומר בין כך ובין כך אתם קרוים בנים שנאמר בנים סכלים המה"
שנזכה לראות בכל אחד מישראל את אחינו.