י' אב ה'תש"פה 04/08/2025
שם משתמש
סיסמה

פרשת בשלח

 
ה′ ילחם לכם
 
רואים בפרשתנו, את הציווי "ה′ ילחם לכם ואתם תחרישון" שמשמעו שאין לנו לעשות שום מעשה בפועל, ואנו צריכים ללמוד מכאן מסר חשוב, שאין הדברים תלויים באדם כלל אלא רצון ה′ בלבד,
אך לעומת זאת בהמשך אנו רואים ציווי הפוך "בחר לך אנשים וצא הלחם בעמלק" וכאן כביכול זה נראה כאילו הקב"ה צריך את המעשה שלנו...?!
אלא האמת היא  שהמעשים שלנו לא מעלים ולא מורידים, והקב"ה יכול להושיענו בכל מצב גם ללא שום מעשה מצד האדם, ולכן כשרואיםשבכל זאת הקב"ה מצווה על מעשה מסוים, זו גזירת מלך, ויש כאן רצון אלוקי שלא תמיד אנו מבינים, או שהמעשה הוא כלפינו כדי לחנכנו, וחלילה לחשוב שיש איזשהו חיסרון מהצד האלוקי. אך מצד שני, אין לנו לחשוב חלילה שאנו עושים דברים סתם.. אלא כמובן שלכל מצווה יש משמעות, ולכן, כפי שעניננו בלימוד התורה הוא לגלות את רצון ה′, אז במצוות עניננו לקיים בפועל את רצון ה′!!

-------------------------------------------------------------------------------------------

"ויאמר ה′ אל משה מה תצעק עלי דבר אל בני ישראל ויסעו "(שמות י′ד , ט′ו)
כתב רש′י על הפסוק בשם המכילתא: "למדנו שהיה משה עומד ומתפלל, אומר לו הקב"ה לא עת עתה להאריך בתפילה שישראל נתונים בצרה!"
ללמדנו שבטחון בה′ לא צריך להתבטא רק′ בתפילה ובעמידה פאסיבית של האדם אלא בעשיית מעשה והשתדלות...
שנזכה לדעת לאזן בין הטחון להשתדלות.
שבת של שלום!

----------------------------------------------------------------------------------------
 
"ויאמר ה′ אל משה מה תצעק אלי דבר אל העם ויסעו"
 
הקב"ה אומר למשה שעכשיו זה זמן למעשים ולא לתפילות ולכן קדימה לעבודה "דבר אל העם ויסעו".
אבל לא מובן תחילת הפסוק "מה תצעק אלי " למה הקב"ה אומר זאת? הרי די שהיה אומר למשה "דבר אל העם" וכו′?
מסביר בעל הטורים שבמילה "מה" תצעק אלי- רמז לו הקב"ה למשה , אתה עתיד לצעוק אלי מ′ יום בהר להתפלל על ישראל, וכמו כן אתה עתיד להתפלל ה′ תיבות על אחותך מרים- "אל נא רפא נא לה.." יהיה לך עוד הרבה זמן להתפלל בעתיד "מ"ה תצעק אלי" אבל עתה אין עת להתפלל כלל אלא "דבר אל בני ישראל ויסעו".
 
שבת שלום.